Потребител: анонимен

България

Поморие - солта на семейния туризъм

12.08.2022 14:15

Дали все пак: "У дома е най-добре"? [... ]

Апартаменти под наем предлагат уют в сърцето на София

12.12.2021 16:58

R & R Apartments предлага краткосрочно и дългосрочно настаняване на гости на столицата в луксозни апартаменти в сграда, намираща се в историческия център на града. [... ]

На вътрешен туризъм по ковидно време

29.11.2021 17:19

Как еднодневна екскурзия с автобус или с личен автомобил ще ни отведе и до прочутия пазар в Димитровград, и до манастира "Св. Атанасий" близо до Чирпан. [... ]

- a a a + |

03.02.2009 12:30 - blog.bg

Eдин малък автентичен бисер, скрит в прегръдката на Сърнена Средна Гора

Има неща  и места , които човек открива в движение и се изненадва много приятно, когато се докосне до тях. Именно поради факта, че човек не е съзнавал за тяхното съществуване неговото откритие го изпълва с радост и го оживява по странен начин.

Нещо подобно се случи и  през миналия ноември , когато предварително си бяхме направили план къде да отидем почивните дни. Замисляйки се за място решихме да отидем в Сопот и с лифта да се качим до хижа Незабравка, която е на 10 мин. път, а наблизо е и хижа Добрила, намираща се на 40 мин.  Това го проучих в нета. Взех си картата на Стара планина, телефони на хижи, знаех, че има гора, тъй като съм минавала веднъж през Добрила през 2006 г. Много исках да се изкачим и на връх Амбарица, спомняйки си каква гледка се открива от там – ширналите се величествени върхове на Стара планина. Да, това бяха първоначалните ни планове. Но отивайки във Сопот  разбрахме, че в момента лифта е в ремонт  до  30 март. Като погледнах какви са височини нагоре – свят да му се завие на човек само като си помисли, че трябва да ги качва с раница на гръб. Но това определено не беше за нас.

село Свежен

Попитахме ги дали имат информация за джип, който да се качва нагоре, но той щеше да тръгва в 15 часа и е бил нает от другата част от групата.  Така умувайки накъде да потеглим, времето  понапредна. Имахме пътна карта и по нея се ориентирахме че хижи, близо до черен път има до село Тъжа, намиращо се в Стара планина, а също и до село Свежен, скътано в Сърнена Средна гора.  Тръгнахме в посока към Средна гора.

Може би стана по-добре така, макар, че в началото увесих нос и малко ми падна настроението, тъй като не знаехме къде отиваме, как ще стигнем до хижата, нямахме никаква предварителна информация за мястото от интернет, нито телефони и картата на Средна гора не беше в мен.  А аз съм човек, който обича да проучва местата, на които отива. Но още по пътя ме грабна есента в разлатата Средна гора със смесените широколистни и иглолистни гори, които бяха толкова красиво нагиздени в есенните си премени.

Село Свежен беше на висок баир, изкачвайки се по виещ се планински път, отминавайки село Мраченик.

Село Свежен
 Навлизайки в селото впечатление ни направиха някои къщи с дървени чардаци, с характерен старинен облик, бели мазилки, издадени еркери, дървени дограми, масивни дървени порти.

Спряхме в центъра  точно срещу голяма църква, която в момента беше в ремонт и тръгнахме по една малка уличка, оформена от постлани каменни плочи.

Видяхме един човек и го попитахме дали има място, където да се отседне. Той ни упъти към една новопостроена къща за гости, която все още не беше официално открита и докато ни водеше към нея ни разказа много интересни факти от историята на селото. Оказа, се, че сме се запознали с бившия кмет. От него научихме, легендата, че  Свежен е основано от боляри, които са бягали от турците.

Село Свежен
Старото име на селото е Аджар, /според някои думата е от арабски произход и означава “камък”/ и то е дадено от войниците на Иван Шишмановата войска, която след като е била разгромена от турските войски е потърсила убежище в планината.. Поради този факт, войниците се срамували да се върнат отново в Търново и останали и се заселили в Средна гора, като основали днешното село Свежен.

Друго, което забелязах  е, че на много къщи има паметни плочи на ятаци и участници в хайдушкото движение, освободителните борби и Руско-турската война.

Това село е било будно село още от своето създаване и не се е примирявало с робството, а е оказвало съпротива, което е довело до поредица от опожарявания от турците. Но в селото са запазени някои стари къщи и старата часовникова кула. Друг паметник в околностите на село Свежен в местносттта Кадрафил, издигнат от родолюбивата  общественост е на лобното място на Хаджи Димитър.

Село Свежен
Вървейки към къщата за гости  разглеждах с нескрит интерес къщите наоколо – някои реставрирани и спретнати, приковаващи погледа на разхождащите се из тесните улички, много от тях бяха с пропукани мазилки - някои поддържани и обитавани, други изоставени на прозвола на времето.

Стопаните казаха, че ще ни приемат, да се разходим за около час, докато приготвят стаята. Тя къщата все още не била отворена и ние по всяка вероятност щяхме да бъдем първите им посетители.  Тръгнахме на разходка и като ме обзе една треска за снимки. Пред очите ми къщи и есен :). Чрез снимките ще се опитам ви разведа из това селце,сгушено в китна котловина, което така ме впечатли със своето излъчване, с духа, който носеше, с многото си стари къщи, разположени от двете страни на малка рекичка и най-вече със спокойствието, което цареше там.

Контрастът между къщите е очевиден, но без него ни би могъл да се долови автентичността и красотата, които са съхранени в това селце и преливат едно в друго. След като се прибрах в София и потърсих информация за това село разбрах, че то е обявено за архитектурно-исторически резерват със своите 100 старинни къщи.

Село Свежен
Разходката из селото ни отне не един, а поне 2 часа. Намери ни игриво куче бодигард, което ни следваше плътно през цялата разходка. Запознахме се с някои баби и дядовци , които ни се чудеха какво толкова му снимаме на тяхното село. Те ни осведомиха, че в края на селото започва и квартала на богатите, така наречените новодомци, които строяха нови къщи .

Казаха ни и как можем да стигнем до хижа “Свежен”, до която решихме да се разходим на следващия ден. А есента в село Свежен е толкова очарователно-красива ...

Много се зарадвах на това, което открихме. Не съм предполагала, че едно непознато село така може да грабне вниманието на човек.

Село Свежен
Като се разхождахме  непрекъснато си харесвахме къщи, които могат да бъдат реставрирани и да придобият друг вид, но за жалост малка част от хората проявяват интерес към възстановяване .

След разходката се настанихме в “Танкината къща”, която май засега е единственото място, което предлага подслон в селото, а също и хижа “Свежен”, но тя е извън селото. Тази къща ни изненада много приятно. Дворчето е много спретнато, потънало в зеленина и цветя, с мераклийски оформени пътеки, сладки коминчета, барбекю в двора, трапезария-ресторант, в която грее камина и е много топло.

А колко вкусно готви стопанката на дома. Всичко се приготвя от естествени продукти. Чая, който пихме беше от натурална пясъчна мента, приятно ухаещ и толкова вкусен. А това, което ни се случваше за първи път е  да бъдем първите гости на къщата, да спим в новички чаршафи, да се разполагаме в уютна атмосфера и просто бяхме посрещнати като свои хора.

Хазяина правеше път пред къщата и освен това имаше планове да си направи собственоръчен снегорин, за да може и през зимата туристите да бъдат извозвани до желаното място, тъй като селото е на доста високо място и през зимата става доста заснежено. Така, че ако желаете спокойствие и уют, то посетете това място. Мисля, че няма да съжалявате. И само да спомена, че в селото няма обхват. Така, че използвайте за връзка БТК телефона. Но по баирите обхвата е налице :).

Проверихме.

На следващия ден хванахме пътеката накрая на селото и си направихме разходка из околностите на село Свежен, като целта ни беше да стигнем до хижата, в която първоначално мислихме да отседнем.

Следвайки черният път минавахме през иглолистни и широколистни гори, през поля, забелязахме много гъби, които бяха изникнали край пътя и в гората, но ние не ги познаваме и се възползвахме само да ги снимаме.

Село Свежен
Срещнахме гъбари, излезли на разходка, ловец с кучето си и един пастир, който си търсеше кравите. Времето беше мрачно и по едно време заръмя. Вървейки съзряхме отдалече хижата на един баир, оцветен в красиви окраски.

/А дъждеца беше в наша полза, тъй като точно след като спря се озовахме до нападали цветни брезови листенца, които бяха току що окъпани и се кипреха с бляскавите капчици като с маниста.

Пътеката ни отведе в букова гора, в която открихме интересно дърво, навярно горяло в даден момент от време. Разминахме се с кончетата, които срещнахме в центъра на селото и я видяхме съвсем близо – хижа “Свежен”.

Село Свежен

Но там бяхме посрещнати от бесния лай на 3 кучета, които за наша радост бяха вързани, но хижара излезе и ни успокои, че когато го няма в хижата, пуска кучетата и познайте кога може да припари човек до нея, а недай си боже и да дири подслон... Починахме си за един чай време и поехме през гората по маркирана пътека, която хижаря ни показа.

По пътя срещнахме пастиря, но вече беше със стадото си. След като излязохме от гората очите ни се напълниха с красотата на есента, обгърнала село Свежен в нежна прегръдка.